Podľa ajurvédy je správne stravovanie základom dobrého zdravia a dlhého života. Ponúkame vám niekoľko praktických rád pre zdravé stravovanie a výber potravín podľa dominancie dóši vo vašej konštitúcii.

 

 

Konštitúcia s dominantnou vátou

Váta dóša reguluje veškerý pohyb v tele – dýchanie, nervovú aktivitu, cirkuláciu, pohyb tráviaceho traktu atď.

Váta je suchá, ľahká, studená, drsná, jemná, pohyblivá, číra a rozptyľujúca sa.

Jedlá a nápoje ktoré majú tieto vlastnosti preto spôsobujú zvýšenie váty v tele, a jedlá a nápoje ktoré majú opačné vlastnosti ju udržiavajú v rovnováhe. 

 

Vhodné potraviny pre vátu

Teplé, výživné, tekuté, ťažšie, mastné a tepelne upravené.

Jedlá by sa mali skladať prevažne zo sladkej, kyslej a slanej chuti.

Príklady: zrelé a sladké druhy ovocia; koreňová zelenina; ryža, ovsenné vločky, pšenica, quinoa a amarant; mungo, červená šošovica, sója a sójové produkty; olivový olej, sezamový olej a ghí; všetky mliečne produkty okrem jogurtu a zakysanky; akékoľvek orechy a semiačka v primeranom množstve; teplé nápoje.

 

 Nevhodné potraviny pre vátu

 Ľahké, studené, suché a surové. Horká, pikantná a trpká chuť.

Príklady: sušené ovocie; surová a mrazená zelenina; surové cereálie, pukance, sucháre, proso, kukurica; všetky strukoviny okrem munga, šošovice a sóje; kokosový olej; práškové mlieko, jogurt a zakysanka; studené, sýtené a stimulujúce nápoje.

 

Konštitúcia s dominantnou pittou

Pitta dóša reguluje trávenie, metabolizmus a teplotu tela.

Pitta je ľahká, horúca, prenikavá, mierne mastná a tekutá.

Jedlá a nápoje ktoré majú tieto vlastnosti preto spôsobujú zvýšenie pitty v tele, a jedlá a nápoje ktoré majú opačné vlastnosti ju udržiavajú v rovnováhe. 

 

Vhodné potraviny pre pittu

Vlažné, výživné, osviežujúce a stredne ťažké.

Jedlá by sa mali skladať prevažne zo sladkej, horkej a trpkej chuti.

Príklady: zrelé a sladké druhy ovocia; všetky druhy zeleniny okrem pálivej; biela ryža, ovsenné vločky, pšenica, quinoa a špalda; mungo, šošovica, cícer a hrášok; kokosový, slnečnicový a olivový olej, ghí; všetky mliečne produkty okrem jogurtu, zakysanky a tvrdých syrov; slnečnicové a tekvicové semiačka; osviežujúce nápoje bez ľadu.

 

 Nevhodné potraviny pre pittu

 Mastné, studené, horúce, fermentované a príliš ľahké. Pikantná, kyslá a príliš slaná chuť.

Príklady: kyslé druhy ovocia; surová koreňová zelenina, cesnak, feferónky, chilli, rajčiny a špenát; raž, hnedá ryža, chlieb obsahujúci kvasnice; arašidy, sója a sójové produkty; sezamový olej; jogurt, zakysanka a tvrdé syry; studené, sýtené a stimulujúce nápoje.

 

Konštitúcia s dominantnou kaphou

Kapha dóša reguluje štruktúru a stavbu tela, jeho rast a lubrikáciu.

Kapha je ťažká, stabilná, studená, vlhká, mierne tekutá, hutná a slizká.

Jedlá a nápoje ktoré majú tieto vlastnosti preto spôsobujú zvýšenie kaphy v tele, a jedlá a nápoje ktoré majú opačné vlastnosti ju udržiavajú v rovnováhe. 

 

Vhodné potraviny pre kaphu

Teplé, ľahké, suché, nízkotučné a korenisté.

Jedlá by sa mali skladať prevažne z pikantnej, horkej a trpkej chuti.

Príklady: všeobecne trpké a sušené ovocie; špargľa, artičoky, brokolica, kapusta, zeler, listová zelenina; ryža, pšenica, quinoa, kus kus, proso a špalda; všetky druhy strukovín; slnečnicový, horčičný a sezamový olej, ghí; nízkotučné mliečne produkty okrem jogurtu a zakysanky; slnečnicové a tekvicové semiačka; teplé nápoje.

 

 Nevhodné potraviny pre kaphu

 Mastné, studené, ťažké, hutné, tekuté, slizké a anabolické. Sladká, kyslá a slaná chuť.

Príklady: kyslé a sladké druhy ovocia; uhorky, avokádo, tekvica a rajčiny; pšenica, ryža, chlieb obsahujúci kvasnice; arašidy a všetky druhy orechov, sója a sójové produkty; sezamový a olivový olej; mlieko, jogurt, zakysanka a tvrdé syry; studené, sýtené a sladké nápoje.

 

Späť na úvod